söndag 1 februari 2009

Lördag

Gissa vad som stod på dagordningen idag igen. Jo en flytt... Lika roligt idag som igår. Dock fick jag mig en lite längre sovmorgon. Det uppskattas varmt när planeringen är gjord så att sovandet hinns med. Efter bärande bar det av att lyssna på Master Simon Lau. Han är mästare i Kung Fu i stilen Wing Chun. Det var en riktigt skön och, framförallt, vis man. Jag hade förväntningen att det skulle vara en uppvisning av kampsporten som sådan. Istället fick jag lyssna på Master Lau som pratade om självkänsla, självförtroende samt självinsikt. Han sa galet mycket visa saker. Mycket gamla visdomar, men det tåls att höra tusen gånger. Saker som att:
  • Man måste vara vän med sig själv för att kunna bli vän med andra.
  • Slåss inte, men vinn fighten med dig själv..
  • Man måste ta ansvar för sitt eget liv, tar man inte sitt ansvar så lämnar kontrollen över sitt liv till andra.
Jag kom även därifrån med vetskapen att Wing Chun inte är en kampsport utan en kampkonst. Vad är skillnaden. Konst är uttryck från själen. Då menar vi(Jag och Master) inte själen som ett spöke som den nästan förknippas med i vår värld, utan själen som i "Ditt" sanna jag, ditt riktiga jag.

Det var en väldigt djup och filosofisk föreläsning som jag nog behöver smälta... Fortsättning följer, som med så mycket annat.

Dagens träning bestod av gym. Muskelgrupperna var bröst, axlar, triceps och mage. Övningarna jag valde var cable cross för bröstet 25 kg. Hantellyft åt sidan med rätt raka armar, vikten låg på 5 kg. För triceps körde jag pushdown med rep, 35 kg. Magen blev utsatt brutalbänk, sjuuuuukt jobbig övning.
TUT: 15-30
Set: 4
Reps: 4-8
Vila: 2-3 min

OBS! Kvinnan på bilden är inte mannen som skriver bloggen.

Vad har jag fått i mig idag då.. Alldeles för lite helt enkelt. Illa! Så illa att jag inte har någon lust att skriva ner det.

Jag var ju på invägning igår. Fick ett riktigt irriterande resultat. Låg på samma fettprocent och på samma vikt. Snackade med en härlig tjej på xtravaganza(soon to be kollega), hon trodde att jag åt för lite, att jag fick i mig för lite fett och energi... Det är faktiskt svårt att äta mer för att gå ner i vikt. Speciellt eftersom jag har kämpat med min vikt under väldigt lång tid. Rädslan att gå upp i vikt övervinner inte vetskapen av att min kropp faktiskt behöver mer bränsle. Jag fick i läxa att anteckan vad jag äter under tre dagar.. Jag får väl plita ner dagens intag då.. 2 xtra-bars, 2 mackor, linser, 2 bitar choklad på föreläsningen... Sen så blev det Burger King, en dubbel Angus meal mmm så gott. Det är faktiskt lördag...

På tåget till västerås ska jag sätta mig ner och räkna hur mycket jag behöver äta. Träna hårt mellan utbildning och kvällsplugg samt se till att äta rätt. Vem vet det kanske går riktigt fort när man gör som man ska. Jag har, trots allt slarv med maten, faktiskt skött träningen exemplariskt.

God natt!

1 kommentar:

  1. Fint skrivet Amme!:) Fast ja mår ganska kasst av att läsa denna blogg, en liten ångestkänsla kommer krypande för att jag är en slappis när det gäller träning. Haha sen blir jag hungrig också. Men den kommer följas med spänning. Smell u later boi
    Gå med gud
    /Daniel

    SvaraRadera