söndag 8 februari 2009

Veckan som gått..

En veckas utbildning inom Xravaganzas koncept. Det har varit en väldigt intressant och lärorik vecka. Jag har fått en djupare förståelse för mycket. Vi pratat mycket om kost, hälsa och mental träning. Vi har alltså pratat mycket om mina intressen. Jag har suttit i en vecka och pratat om mina intressen med likasinnade. Det är svårt att inte uppskatta och ha roligt en sådan vecka. Tänket inom Xtravaganza bygger mycket på NLP(Neuro Lingvistisk Programmering), jag har gått 1:a steget inom NLP. Jag är alltså då en sk Practitioner. Den som har gjort Xtravaganza programmet är det högsta man kan vara in om NLP, och flera inom Xtravaganza likaså. Man kan kortafattat förklara NLP med att men hjälp av olika tekniker och övningar lär sig att jobba utifrån nuläget och att man är mål- samt resultatinriktad. Det finns hur mycket som helst att läsa om NLP. Google and you will find.

Gruppen under utbildningen var en salig blandning av folk och bakgrunder. Det var så kul att inom alla områden vi berörde så fanns det faktiskt en expert inom gruppen. Vi hade exempelvis en personlig tränare, sjukgymnaster, massörer, säljutbildare, gymägare, instruktörer inom flera olika typer av träningsformer, entreprenörer, lärare, barnmorskor och så jag då som besitter lite kunskap om det mesta och kan förstå alla världar och tolka mellan dem tillika knyta ihop säcken.

Jag ska försöka skriva utan att låta skrytsam, men jag har aldrig fått så mycket beröm på en så kort tid. Jag fick beröm för att bidra till gruppdynamiken, komma med bra infallsvinklar, att jag är en bra människa. Att min chef har fått rekommendationer från den utbildningsansvarige att han ska satsa på mig. Jag är väldigt speciell och att jag berikade utbildningen, fick jag höra. Jag svävar på moln bara jag tänker på det.

Vi har jobbat mycket med att förändra hur vi själva tänker och hur vi pratar. Om man ska hjälpa andra att ta till sig ett koncept så måste vi själva genomsyras av det och vara kongruenta med vårt budskap. Det är faktiskt något som jag verkligen känner mig trygg med. Jag har ju faktiskt själv gått ner ett antal kilon genom att följa programmer.

Vi har lyssnat mycket på mental träning. Det är faktiskt något jag kan rekommendera. Det tar ca 15 min, jag tycker det är svårt att komma undan med någon ursäkt till att inte göra det. Tror man inte på att det fungerar så kan det faktiskt var värt en chansning. Det dokumenterade positiva effekterna är så värdefulla i livet att motiven till att inte lyssna på det inte håller. Man lär sig att slappna av mentalt och muskulärt, man går in i en form av dvala, likt det meditativa tillståndet folk försätter sig i vid meditation där logiken inte styr utan kreativiteten. Det är då man löser problem och svar ”bara kommer till än”. Bara delen att läsa sig slappna av kan var bra på kvällar då det är lite svårt att somna. Att man blir starkare mentalt genom att lyssna på positiva ord är oxå rätt skönt. Jag vet att många har svårt för sånt här och det respekterar jag. Jag vet dock att jag tycker att det är bra för mig och jag trivs bra med att lyssna på det. Jag ska få tips på mentalträning som inte är från Xtravaganza jag kommer då att dela med mig av dem.

Jag har provat på Friskis & Svettis svar på bodypump; Skivstång. Det började riktigt illa och jag fick känsla att jag bara ville sticka därifrån. Instruktören började med någon aerobics influerad uppvärmning, stegen kändes inte så naturliga för mig och när vi la till händerna var det helt kört för min del. När vi sen kom igång med stången så kände jag mig lite mer trygg. Innan vi började så var jag väldigt nervös, jag hade ingen aning om hur jobbigt det skulle bli, jag visste inte heller hur mycket vikt jag borde lasta på. Jag gick efter tanken att jag ville bli helt slut så hellre för mycket än för lite. Det handlar ju om många repetitioner så jag var inte rädd. Jag får faktiskt erkänna att jag har missat en bra form av träning genom att hålla mig borta från allt vad gruppträning heter. Jag är verkligen inte främmande för att ge mig på Bodypump hemma i Götet. Kroppen fick sig en ordentlig genomkörare, det gillar vi.

Helgens träning har bestått av ett löppass i Solna, jag skulle till Systembolaget så jag fick kombinera nytta med nöje. In på bolaget kom jag med min löparjacka och mina tajta(sexiga) löparbyxor. Jag kände blickarna, men jag bestämde mig för att gå med huvudet högt och låtsas som om jag var helt bekväm i min nästintill nakenhet. Jag sprang hem och lämnade vinet och fortsatte sen min löprunda runt Råstasjön. Det var galet halt runt sjön, jag sprang där och tänkte att jag skulle slappna av och hur bra balans jag hade. Jag mötte ett antal människor som inte hade riktigt samma tänk, det var rätt kul att springa förbi folk som var stela som pinnar och alldeles nervösa. Jag klarade mig galant runt sjön och hem. Det blev ca 1h löpning. Idag blev det en promenad med min vän i ca 1,5h, riktigt skönt.

1 kommentar:

  1. Du är grymme amme! Hade lätt betalat för att se dina moves på bodypumpen också. Säg till nästa gång så följer jag med (och kollar)

    SvaraRadera