onsdag 28 januari 2009

Plockar fram lite gammalt så att det inte ser så tomt ut

Idag (inte idag på riktigt utan en annan idag) så lagade jag lite mat. Det fanns redan en bit grillad kyckling som min gulliga lillebror hade sparat till mig. Jag tittade, som jag så ofta gör när jag ska laga mat, in i kylen och letade efter halvanvända grönsaker, och de som behöver användas snart. Klurar ihop vad som kan göras och sen gör. Idag hade jag en bit squash, morot, paprika, vitkål och tomater. Skivade ovan nämnda grönsaker - tomaterna wokade ihop det med lök och majs lite ostronsås och salt. Tomaterna fräste jag med lök slog över krossade tomater o vips så hade vi en nyttig och go tomatsås(jag kommer inte riktigt ihåg vilka kryddor det var men jag brukar göra olika varje gång, förutom när jag ska göra min berömda tomatsås; "såsen"). Sist men inte minst, en nykomling i mitt nyttiga hjärta. Den röda linsen (har inte hunnit prova någon annan) är fantastiskt go. Har bara provat ett recept än, och det är ändå det som står på paketet. Inhandlas på willys, köpte eldorados. Det receptet har jag gjort till två rätt kräsna vänner och båda gillade det. Rätt enkelt, fräs lök och vitlök(om du tål), häll i de noga sköljda linserna. Krydda med spiskummin. Häll på vatten och buljongtärning sen så är det klart efter ca 12 min. O gud så gott det är.

Jag gör väldigt mycket olika grönsaksblandningar, woker, soppor och grönsaker. Jag älskar att experimentera.

En annan gång lagade jag köttfärssås(gärna med quorn), Bytte ut pastan mot zuccini/squash som jag skivade med min julienne-skärare fräste snabbt i pannan. Det blir gör gott. Just julienne- skäraren är kanon, den skär smala stavar i spagetti tjocklek. Skivar man palsternacka och morot fräser det snabbti i olja så blir det kanon, jag tycker att det ska vara mer morot än palsternacka för den smakar så mycket

Vi får nog vara nöjda för den här gången.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar