måndag 29 november 2010

Då kör vi..

Förra måndagen stod jag på löpbandet på och sprang. Det var sjukt längesedan sist, nästan iaf. Det var längesen jag kände mig i löpform. Du vet när det känns som om man kan springa hur länge som helst. Den formen saknar jag. Det som är så skönt är att jag vet vad som behöver göras. Springa! Det är knepet. Det är inte många som vet det. De flesta tror att det räcker med ambitionen att vilja springa. Det flesta lever efter det gamla ordspråket att; Det är tanken som räknas. Där har ni FEL! Tanken är inte värd ett skit om den inte backas upp av en handling. Det är inte alltid att handlingen behövs, men att man VET att den kan utföras om det behövs är väl så viktigt.

Det sköna är att det här går att tillämpa på allt. Din träning. Hur du är som vän eller partner. Vissa vänner vet man att de alltid finns där i vått och tort. Många av dessa vänner varken träffar eller pratar man med särskilt ofta, det behövs inte. Så hur mycket man hörs avgör inte det bandet. Sen kan man ha vänner som man träffar och umgås ofta med som inte finns där med en axel när det behövs, de har inte tid och de håller inte sitt ord.

Att hålla sitt ord.. Finns det något som så enkelt kan förstöra så mycket? När någon bryter sitt löfte. Självklart finns det omständigheter men inte för många gånger. Vi gör det mot oss själva, andra gör det mot oss, vi gör det mot andra. Jag hoppas att vi inte gör det mot oss själva för mycket. Då är vi ju körda. Vem kan man lita på då? En relation kan ödeläggas genom att ett löfte bryts, en annan kanske aldrig hinner bli mer än en flyrt på grund av att ett löfte aldrig infrias.

Att hålla sitt ord och sina löften är nog aldrig så viktitgt som när det kommer till än själv. Att bestämma sig för dessa underbara fantastiska morgonpromenader eller att man ska hålla sig borta från alkoholen eller att man inte ska låta någon annan styra ens liv. När dessa löften bryts så bryter vi ner oss själva en liten bit för var gång vi låter svagheten ta över. Det känns så tydligt när vi låter latmasken vinna. Besvikelsen över att inte ha kontroll gör oss svagare för var gång det inträffar. Vad gör vi åt det? Tänka om jag haft svaret som passade in på alla situtioner. Jag vet att Yoda sagt det bra.

Do or do not, there is no try.

Kan man sammanfatta det bättre? Tror inte det?

Jag gör mitt bästa varje dag. Det är jag värd.

Förresten, är det ok att ett av ens favorit citat kommer från Star Wars?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar