onsdag 18 mars 2009

Vinnare

Jag läste en artikel i tidningen där Zoran Lukick, Djurgården IF:s tränare, definierade 11 egenskaper som en vinnare besitter. Jag tyckte det var galet spännande att se att man tagit det så långt. Jag tycker att det är helt rätt. I många andra högpresterande yrken har man en gedigen kravspecifikation som den som ska tillträda en tjänst måste leva upp till. Att vara en vinnare, är i mina ögon, A och O för att lyckas.

Zorans 3 viktigaste krav på nyförvärv
1. Öppen och mottaglig (motsats: Oemottaglig, sluten, inåtvänd). 
2. Kunskapsinriktad (Ytlig).
3. Framgångsinriktad (Inriktad på att und- - vika misstag).

Och här är resten av punkterna på listan
4. Modig (Ängslig, feg)
5. Temperamentsfull (Flegmatisk)
6. Strukturerad (Impulsiv)
7. Kamratlig (Egocentrerad)
8. Viljestark (Viljesvag)
9. Stresstålig (Mottaglig för stress)
10. Bestämmande (Lydande, underordnar sig)
11. Självsäker (Osäker)

Mina reflektioner kring de 11:a punkterna är att de är en del i en personlighetsanalys, precis som Zoran säger i artikeln. Självklart kan man använda dem vid en första gallring. Om en tilltänkt värvning inte besitter ovanstående egenskaper så behöver man knappast gå vidare med kandidaten.

För att jag ska bli en fullfjädrad vinnare så behöver jag jobba med punkt 6. Jag tror att den är nog så viktig för att lyckas. Är du en vinnare?

Länk till artikeln finner du här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar